zo 18 mei 2025 Berghotel, Utrechtseweg 225, 3818 EG Amersfoort 10:30-17:00 uur Ramon van Meegersen Nederlands € 253,00 FAGT, LVNT, NVST, NWP, SVN, VBAG, Zhong (12 NAP - Cat. 3) TCM therapeut Hand-out Deelnamebewijs duur 4 uur, te maken voorafgaand fysieke dag maandagavond 6 januari 2025 van 19:00 - 20:30
Ben je op zoek naar een training waarbij je je rugzak vult met oplossingsgerichte coachtechnieken? Schrijf je dan in voor deze bijscholing met direct toepasbare vaardigheden. Je kunt zelf oplossingsgericht coachen en je weet hoe je de ander echt in beweging zet/activeert. Je focust op de kracht/potentie van de ander i.p.v. op het gebrek/gemis of de valkuil. Tussendoor breng je het geleerde in praktijk door zelf een iemand te coachen.
Deze bijscholing bestaat uit een Online Training van 4 uur, een praktijkbijeenkomst van 6,5 uur en een follow-up sessie van 1,5 uur. Deze scholing telt dus 12 uur in totaal. Voorafgaand aan de praktijkbijeenkomst, dien je de Online Training afgerond te hebben. Na de praktijkbijeenkomst vind er nog een Follow-up sessie plaats via Zoom als reflectiemoment.
Wanneer je ingeschreven bent voor deze training, kun je direct aan de slag met het maken van de online training via Studiebord.nl.
Online Training en praktijkbijeenkomst
Tijdens de praktijkbijeenkomst maken we gebruik van de coachingstechnieken en modellen die in de online training aanbod komen:
Oplossingsgericht coachen is een benadering waarbij de focus ligt op het identificeren en versterken van de oplossingen, sterke punten en hulpbronnen van de cliënt, in plaats van te blijven hangen in problemen en tekortkomingen. De vaardigheden van de coach binnen deze benadering omvatten het stellen van krachtige vragen, actief luisteren, het herkennen van positieve uitzonderingen, het stimuleren van zelfreflectie en het faciliteren van doelgerichte actie.
Het intakegesprek is een cruciale eerste stap in het coachingsproces. Tijdens dit gesprek kan een coach gebruikmaken van een schaalwandelingstechniek, waarbij de cliënt wordt gevraagd om zijn huidige situatie op een schaal van bijvoorbeeld 1 tot 10 te plaatsen. Dit helpt zowel de coach als de cliënt om een duidelijk beeld te krijgen van waar de cliënt staat en waar hij naartoe wil.
Het eerste gespreksprotocol omvat het verkennen van de doelen en verwachtingen van de cliënt, het identificeren van eventuele obstakels die zijn vooruitgang kunnen belemmeren en het samenstellen van een plan van aanpak. Hierbij is het belangrijk dat de coach de cliënt ondersteunt bij het formuleren van haalbare en specifieke doelen.
Het tweede gespreksprotocol richt zich op het evalueren van de voortgang en het aanpassen van het plan indien nodig. De coach moedigt de cliënt aan om successen te erkennen en te vieren, maar staat ook klaar om eventuele tegenslagen te bespreken en nieuwe strategieën te ontwikkelen.
Oplossingsgerichte technieken, zoals de uitzonderingsvraag (vragen naar momenten waarop het probleem zich minder voordeed), de schaalvraag (vragen om de vooruitgang op een schaal te beschrijven) en de wondervraag (stellen van een hypothetische vraag over een probleemloze toekomst), kunnen worden toegepast om de cliënt te helpen bij het verkennen van nieuwe perspectieven en mogelijkheden.
Follow-up sessie
Na het toepassen van oplossingsgericht coachen in de praktijk is het belangrijk om een reflectiemoment in te lassen. Tijdens deze online follow-up sessie wordt de nadruk gelegd op het bespreken van de ervaringen en uitdagingen die zijn ontstaan tijdens de toepassing van de technieken. Deelnemers worden aangemoedigd om openlijk te delen welke strategieën wel of niet effectief bleken te zijn, en welke obstakels ze zijn tegengekomen.
Daarnaast biedt de sessie de mogelijkheid om casuïstiek te bespreken en intervisie toe te passen. Deelnemers kunnen concrete voorbeelden uit hun eigen praktijk inbrengen, waarbij ze samen met de groep kunnen brainstormen over mogelijke oplossingen en alternatieve benaderingen. Door het delen van verschillende perspectieven en ervaringen kunnen deelnemers nieuwe inzichten opdoen en hun repertoire aan coachingsvaardigheden uitbreiden.
Leerdoelen
De deelnemer:
kent de vaardigheden van de oplossingsgerichte coach,
kent een intakegesprek houden met een coachee aan de hand van de schaalwandeling,
kent het doel/probleem van een coachee analyseren,
kent enkele oplossingsgerichte coachtechnieken toepassen,
kan werken met de gespreksprotocollen,
is in staat reactieve coachees te activeren,
krijgt gerichte feedback op zijn/haar coachvaardigheden.
Docent
Ramon heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd. Na afstuderen is hij vrijwel direct als zelfstandig ondernemer gestart, in eerste instantie als marketeer. Hij ontdekte al heel gauw dat hij meer hield van mensen dan van dingen en besloot zichzelf om te scholen tot trainer/coach bij Nieuwe Dimensies. Sinds 2003 heeft hij meer dan tienduizend mensen getraind, gecoacht en opgeleid en veel mooie processen mogen begeleiden binnen organisaties op het gebied van (persoonlijk) leiderschapsontwikkeling, optimaliseren van samenwerking, communicatie en coaching. Daarnaast leidt hij al jaren mensen op tot professioneel coach en trainer, o.a. op het gebied van vitaliteit en gezonde leefstijl.
Sinds 2021 werkt hij samen met Qing Bai in de TCM Lifestylecoachacademie als ontwikkelaar en trainer. En vanuit die rol zijn ze gestart met een aantal bijscholingen m.b.t. coachingsvaardigheden. Zijn werkwijze kenmerkt zich door: snel naar de kern, humor, verbinding en diepgang, spontaniteit, dynamiek en improvisatie, spelen en provocatie. Verder brengt hij structuur aan en is hij pragmatisch in zijn aanpak. Hij kijkt vooral naar dat wat werkt en hoe de ander morgen al met het geleerde aan de slag kan gaan. Zijn levensmotto: “Smell the flowers while you can… NU is het belangrijkste moment van je leven”. Privé is hij de trotse vader van 2 puberzoons (13 en 16 jaar oud), heeft hij een LAT-relatie met Ilona en houdt hij van sporten, koken en gitaarspelen
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed.
Cookies hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website steeds een beetje beter. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Ook worden cookies mogelijk gebruikt voor personalisatie van advertenties. Dat doen we op een anonieme manier.
Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'OKÉ' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele cookies.